Rechercher
  • Florentina

Suplimentele nutritive – un potențial pericol?

Mis à jour : 28 janv. 2019

Florentina SIRBU, diététicienne agréée,

Numéro INAMI : 562946-42-601

Téléphone : 0491/91.44.44, Email : flsarbu@yahoo.com

Pentru mulți dintre noi, a avea un stil de viață sănătos implică pe lângă alimentație și sport și consumarea de suplimente nutritive/alimentare: produsele din plante şi extracte vegetale, micronutrienți (vitamine și minerale), nutrienţi complementari (de ex. aminoacizi) și alte substanțe active .


De reţinut:


1) Spre deosebire de medicamente, suplimentele nutritive nu sunt supuse aprobării anterioare introducerii pe piață pentru siguranță si eficacitate de către FDA (în SUA), iar unele dintre ele conțin ingrediente active nedeclarate.

2) Termenul "natural" nu înseamnă întotdeauna „în siguranță”. Siguranța unui supliment depinde de multe lucruri, cum ar fi matricea chimică, modul în care acesta acționează în organism, modul în care este preparat și cantitatea consumată.

3) Fiți prudent când citiți despre "efectele minune” ale unor alimente sau suplimente nutritive. Efectele pe termen lung asupra stării dumneavoastră de sănătate pot fi NEGATIVE. Doar pentru că un supliment nutritiv este vândut în ambalaje atractive la o farmacie sau prin intermediul unui vânzător online nu înseamnă că este SIGUR.

4) Adresaţi-vǎ medicului dumneavoastră dacă intenționați să luați suplimente sau produse din plante și extracte vegetale. Aceste produse, pot avea efecte dăunătoare fie consumate singure fie consumate în combinație cu alte medicamente. Sfatul medicului joacă un rol esențial!

5) Citiți întotdeauna etichetele care sunt incluse în ambalaj şi respectaţi dozele recomandate.

6) Dacă prezentați anumite simptome ȋn urma consumului unui supliment, opriți administrarea și adresați-vă medicului curant.



Conceptul de supliment alimentar este relativ recent, definit prin Directiva 2002/46/CE a Parlamentului European: "Suplimentele alimentare sunt produse alimentare al căror scop este de a suplimenta regimul alimentar şi care reprezintă surse concentrate de nutrienți sau alte substanțe cu efect nutritiv sau fiziologic, singure sau în combinație... ".

Dar, deși există multă publicitate cu privire la beneficiile potențiale ale acestor suplimente, există mai puțină informare asupra efectelor nocive potențiale atât pe termen lung cât și pe termen scurt.


ANSES (Agence nationale de sécurité sanitaire de l’alimentation, de l’environnement et du travail), într-un raport din octombrie 2014, a reamintit că 76% din reacțiile adverse raportate în programul său „Nutrivigilence” sunt legate de consumul de suplimente alimentare. Suplimentele pentru slǎbit și suplimente de păr sunt cele mai incriminate. Tulburările hepatice sunt principalele efecte adverse observate (Vezi raport ).

În realitate, consumul acestor suplimente vă poate conduce la secția de urgențe a unui spital. În studiul Emergency Department Visits for Adverse Events Related to Dietary Supplements (Geller et al., 2015), publicat ȋn The New England Journal of Medicine, se aratǎ cǎ efectele adverse ale suplimentelor nutritive au fost responsabile, ȋn USA, pentru o medie de aproximativ 23.000 de vizite pe an la departamentul de urgente. Un număr destul de mare dacă luam în considerare scopul consumului acestor suplimente.

Cităm câteva din simptomele celor care au consumat suplimentele pentru pierderea în greutate:

  • Palpitații, dureri în piept sau tahicardie,

  • Anxietate, dureri de cap, amețeli, presincopă sau alte tulburări senzoriale sau motorii acute,

  • Tulburări hepatice,

  • Reacție alergică ușoară, moderată sau severă,

  • Convulsii, sincopă sau pierderea cunoștinței.

În studiul Unapproved Pharmaceutical Ingredients Included in Dietary Supplements Associated With US Food and Drug Administration Warnings (Tucker, Fischer, Upjohn, Mazzera, & Kumar, 2018) ȋn care se analizeazǎ evoluţia calității suplimentelor nutritive care, datorită conținutului lor în substanțe potențial dăunătoare, au primit un avertisment din partea FDA (Food and Drug Administration) ȋn perioada 2007 – 2016, se aratǎ cǎ 776 de suplimente nutritive conțineau în continuare ingrediente potențial periculoase în ciuda avertismentelor FDA.



Fiţi vigilenţi și critici atunci când vine vorba de dietă și de sănătatea dumneavoastră!



Bibliografie:

Geller, A. I., Shehab, N., Weidle, N. J., Lovegrove, M. C., Wolpert, B. J., Timbo, B. B., … Budnitz, D. S. (2015). Emergency Department Visits for Adverse Events Related to Dietary Supplements. New England Journal of Medicine, 373(16), 1531–1540. https://doi.org/10.1056/NEJMsa1504267

Tucker, J., Fischer, T., Upjohn, L., Mazzera, D., & Kumar, M. (2018). Unapproved Pharmaceutical Ingredients Included in Dietary Supplements Associated With US Food and Drug Administration Warnings. JAMA Network Open, 1(6), e183337–e183337. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2018.3337

https://www.webmd.com/diet/obesity/featurdulce!es/truth-about-weight-loss-pills#3 )

https://www.anses.fr/fr/content/le-bilan-2010-2014-de-la-nutrivigilance-en-image

https://pixabay.com/



Florentina SIRBU, diététicienne agréée,

Numéro INAMI : 562946-42-601

Téléphone : 0491/91.44.44, Email : flsarbu@yahoo.com

129 vues
  • Facebook
​E-mail: flsarbu@yahoo.com
Av. Edmond Parmentier 34, 1150, Bruxelles

 

Tel: 0491/91.44.44.
Diététicienne - Nutritionniste Agréée
Numéro INAMI : 562946-42-601

© 2019 by Florentina Sîrbu

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now